Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Yleinen

Ideoita

27.09.2012, ajylha

Ryhmätapaaminen 1:

Vahvistamme idean luokan digilehdestä ->  kollaboratiivinen oppiminen, itsesäätelytaidot, TVT, sosiokonstruktivistinen oppiminen, integrointi eri oppiaineisiin

Äidinkieli:

– vierailijat (sotaveteraani, eri ammatit…) -> haastettelu, videointi

– tarinoita, runoja, satuja, ristikoita, arvoituksia, vitsejä

– mainonta ja mielipidepalsta yms. lehdelle tyypilliset sisällöt

Maantieto:

– esittelyjä eri maista

– reissupäiväkirja

– artikkeleita

Historia:

– vierailijat (sotaveteraani..) -> haastattelu, videointi

– eri aikakausiin liittyviä artikkeleita

– keksintöjä

Musiikki:

– taustamusiikki lehdelle

– musiikkiarvosteluja, -suosituksia

Kuvataide:

– sarjakuvat

– lehden graafinen ilme

Liikunta ja matematiikka:

– Tutkimus urheilulajien suosiosta/määrästä omassa luokassa
Toteutus:

Luokkalehden tekeminen aloitetaan luokkalehti-teemaviikolla, jolloin jokaisena päivänä käsitellään/aloitellaan yhtä ainetta (esim. maanantaina äidinkieleen liittyviä juttuja, artikkeleita..). Luokkalehden tekemistä jatketaan teemaviikon jälkeenkin, jolloin sitä voidaan työstää hiljalleen. Luokkalehden tekemistä voi käyttää myös eriyttämismahdollisuutena, jolloin osa oppilaista jatkaa työstämiensä juttujen parissa ja osa puolestaan tekee opettajan ohjauksessa muita kouluhommia ja seuraavalla kerralla roolit vaihtuvat.


2 vastausta

  1. paula sanoo:

    Hei,
    Ideanne on kollaboratiivista ja teknologia-avusteista oppimista parhaimmillaan! Luokkalehti antaa mahdollisuudet monipuoliseen aiheiden käsittelyyn ja taitojen opetteluun sekä oppilaillemahdollisuuksia toimia omien kiinnostuksenkohteiden asiantuntijoina. Ajatuksenne siitä, että 4.-5.-luokkalaiset toteuttaisivat lehden on hyvä: teksnisiä taitoja todella tarvitaan ja jos niitä hallitaan, oppilaiden on mahdollista keskittyä sisältöön enemmän.

    Miten päädyitte siihen, että luokkalehti sijoittuu viikon jaksolle?
    Mielestäni ajatuksen hyvä puoli on tehokkuus: saadaan nopeasti valmista ja on varmasti motivoivaa oppilaille nähdä työn nopea valmistuminen.
    Haasteeksi voi tulla kiire, erityisesti, jos aiotte käsitellä kaikkia yllämainittuja aiheita: ehtivätkö oppilaat keskittyä tehtäviinsä ja oppia niistä? Pohdin, pitäisikö aikaa pidentää tai teemoja/työtapoja vähentää. Minulla ei ole missään tapauksessa vastausta näihin kysymyksiin ja kuten itsekin mainitsette, ylla olevassa blogikirjoituksessa listaatte ideoita. Heitän kuitenkin ajatuksen pohdittavaksi.

    Innolla odotan, miten työnne etenee!

    Ystävällisesti
    Paula Puumlainen
    Taika 07-ryhmästä
    (suoritan tämän kurssin yhteisöllisen työskentelyn osuuden tutustumalla muiden suunnitelmiin ja kommentoimalla niitä, sillä minulla ei ole mahdollisuutta osallistua ryhmästyöskentelyyn)

  2. paulapuu sanoo:

    Hei,
    Olen Paula Puumalainen taika 07-ryhmästä. En voi osallistua ryhmätyöskentelyyn, joten suoritan yhteisöllisen oppimisen osuuden siten, että tutustun mm. teidän ryhmänne opintojaksokokonaisuuteen. Tehtäväni on myös kommentoida sitä.

    Ideanne tukee loistavasti kollaboratiivisen ja teknologia-avusteisen oppimisen tavoitetta! Se, mitä puhuttiin viime luennolla tiedon tuottamisesta itse, toteutuu tässä loistavasti! Uskon että laajahko projekti sopii juuri ylemmille luokille 4.-5.-luokille, joista mainitsittekin aiemmissa blogikirjoituksissanne, mutta miksei myös 6.-luokkalaisille.

    Jäin miettimään, pitäisikö opintokokonaisuuden kestoa venyttää vaikka kahdelle viikolle, jolloin yhteisöllisen oppimisen prosessi olisi pidempi ja tahti kenties rauhallisempi. Tällöin jäisi paremmin aikaa ideoiden kehittymiselle, yritykselle ja erehtymisellekin.

    Joka tapauksessa hieno ja varmasti motivoiva projekti, jossa on niin monta osa-aluetta, että jokaiselle lapselle löytyy jotain, missä hyödyntää omaa osaamistaan ja toisaalta oppia jotain toiselta.

    Ystävällisesti,
    Paula

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *