Ongelmana ja puutteena koulujen opiskelukokonaisuuksissa näemme oppilaiden puutteelliset yhteistyö- ja sosiaaliset taidot sekä opetuksen opettajajohtoisuuden. Opetuksen opettajajohtoisuus saattaa helposti aiheuttaa opittujen tietojen pirstaleisuuden, jolloin tiedon soveltaminen ja hyödyntäminen voi olla hankalaa. Usein opettaja onkin henkilö, joka luokassa oppii eniten: hän etsii tietoa, arvioi sitä, valikoi ja työstää aineiston, jonka sitten esittää ja opettaa oppilaille. Tieto- …
Ryhmätapaaminen 1: Vahvistamme idean luokan digilehdestä -> kollaboratiivinen oppiminen, itsesäätelytaidot, TVT, sosiokonstruktivistinen oppiminen, integrointi eri oppiaineisiin Äidinkieli: – vierailijat (sotaveteraani, eri ammatit…) -> haastettelu, videointi – tarinoita, runoja, satuja, ristikoita, arvoituksia, vitsejä – mainonta ja mielipidepalsta yms. lehdelle tyypilliset sisällöt Maantieto: – esittelyjä eri maista – reissupäiväkirja – artikkeleita Historia: – vierailijat (sotaveteraani..) -> haastattelu, …
No niin.. Loin mä sittenkin oman käyttäjätunnuksen tähän blogiin. On nimittäin todennäköisesti helpompaa seurata kirjoittelua ja ajatuksenjuoksua, kun tietää, ”kuka milloinkin on äänessä” 🙂
Yhteisöllinen työskentely Yhteisöllisen työskentelyn tavoitteena on suunnitella pienryhmissä opetusjakso tulevaisuuden kouluun. Suunnittelu tapahtuu omalla ajalla. Viikon mittainen jakso suunnitellaan itsesäätöisen oppimisen ja teknologiatuetun kollaboratiivisen oppimisenteoriaan pohjautuen. NÄIN TOIMITAAN Muodostetaan 3-5 opiskelijan ryhmä. Ryhmä perustaa työskentelyään varten blogin tai wikin, nimeää sen ja lähettää osoitteen Pirkolle. Ryhmässä pohditaan ns. ongelmaa, johon suunnitelmalla halutaan vastata. Toisin sanoen, mikä on …
Kysyin tänään luenolla Hyvöseltä, että pitääkö meillä jokaisella olla oma käyttäjätunnut tms, ja hän sanoi, että ei tarvitse. Joten ei muuta kuin suunnittelemaan 🙂
Nyt viiraa – ja pahasti 🙂 Muita kouluhommia (muka kiireellisempiä) ois vino pino tuossa vieressä, mutta ajattelin, että jotta saatais tämä Ooosa-ryhmätyö alkuun, voisin/voisimme heitellä jotain ideoita. Tämän työnhän tuli käsitellä jotain osa-aluetta, joka jää mielestämme liian vähälle huomiolle OPS:ssa tai yleensäkin kouluelämässä..ja teknologia oppimisympäristönä ja -välineenä tulisi myös ottaa huomioon. Mielestäni ryhmä-, yhteistyö- ja …